Kozmetik Denince Markalaşmada Cengiz Güneş Liderliği
Kozmetik sektörü ve özellikle kozmetik perakendesi son derece dinamik, dinamik olduğu kadar renkli ve heyecanlı, heyecanlı olduğu kadar da çepeçevre markalarla çevrili güzel bir alandır.
Neden böyle?
Çünkü işin özü güzellik. Adı üzerinde kozmetik ve/veya Kozmetik Perakendesi diğer adıyla “Güzellik ve Bakım Sektörü” olarak bilinir. Bu cümleden olarak "kozmetik mağazacılığı" nedir, sorusunun cevabı; Kozmetik perakendesinin makyajda, cilt bakımında, saç bakımında ve kişisel bakım trendlerinde; 360 derece kozmetik markaları merkezinde son tüketicinin karşısında görücüye çıktığı yerdir. Perakende Kozmetik Mağazacılığı bu yönüyle çok hareketli. Sürekli yeni ürün talepleri ve haliyle yeni ürün lansmanları çok yüksek bir sektördür. Konum olarak da "Güzellik algısının" tam ortasında olduğu için de tüketicilerden özellikle kadın tüketicilerden son derece yoğun ilgi görmektedir. Karakter ve işleyiş olarak da kayda değer şekilde dinamik, yenilikçi ve detay yönetimi tandanslı olarak sektörel devingenlik göstermektedir.
Neden böyle?
Çünkü işin özünde insan var ve kozmetik sektörü insanın birincil derecede “hayat içinde" olduğu ve insanın "yenilenme ihtiyaçlarına” ve direkt olarak da "kendini yenileme ihtiyacına" karşılık geliyor.
Özü-özeti, perakende kozmetik sektöründe "işin özü insan" ve insanın özü de güzellik ve güzelliğe ulaştıracak herşey.
Kozmetik sektörü ve kozmetik mağazacılığı böyle tanımlanınca hiç şüphesiz insanın güzellik ve kişisel bakım konularındaki güçlü ve sürekli ihtiyaçlarını derinlikli olarak anlamak gerekiyor. Anlamak yetmiyor. Daha iyisi için çaba göstermek gerekiyor. Daha da ötesi eğer kozmetik sektöründe iseniz konunuzla ilgili olarak global değişimlere de zihinsel olarak "açık olmak" gerekiyor ve tabii ki güçlü sektörel liderlik.
Peki o zaman bu tanımlar özelinde "insanın güzellik arayışının ve kişisel bakım ihtiyacının neden ve niçinlerini çok farklı açılardan anlamaya çalışalım:
Günümüz insanı, yoğun çevresel stres faktörlerinin etkisi altında. Güneş ışınları, küresel iklim değişiklikleri, sıcak-soğuk dalgalanmaları, hızlı şehirleşme, şehirleşmeden kaynaklı kültürel ve fiziksel negatif stres faktörleri, trafik, hava kirliliği vb bir dizi faktörün bileşik negatif kümelenmesiyle özellikle kent insanı tüm bu hızlı ve kaotik değişimlerden fiziksel olarak da etkilenmektedir.
Kozmetik Bilinen En Güçlü Fiziksel Yenileyicidir:
--Yıpranma,
--Yoğunluk ve yorgunluk hissi
--Bakım rutinlerinin eksikliği ya da hiç olmaması
--Stres
--Hızlı yaşlanma
--Zaman baskısı yaşama
--Cildin çevresel baskılardan hasar görmesi
--Güneş ışınlarının dönemsel olarak artan zararlı etkileri
--Doğadan uzaklaşmanın verdiği doğallığın kaybolması/kaybedilmesi hissi
--Geçmişe yönelik üzüntüler ve/veya gelecek kaygısı
--Gıda ve beslenme natürelliğinin kaybedilmesi
--İçsel ve dışsal yaşam baskılarından dolayı uyku düzeninin kaybı
--Yalıtılmışlık ve kalabalıklar arasında yalnızlık hissi gibi
Bir çok somut ve soyu faktörün üst üste çakışması sonucu oluşan kronik stres faktörleri bir şekilde insan bedeninde “tepki” vermekte ve bir çok fiziksel cilt sorununa da yol açmaktadır. Fiziksel hasarlar, fiziksel yıpranma, kolajen çökmeleri, deride kuruluk ve çatlaklar oluşması, göz altında torbacıklar ve mor halkalar oluşması ve renk temelli kararmalar olması, ciltte yağlanma, istenmeyen sivilce, akne, kızarıklık, tahriş vb oluşması. İşte tüm bunlar yaşayan beden organizamasının fiziksel olarak dışa vurumunu oluşturmaktadır. Özellikle modern kentli insanın çözmesi gereken sorun kümesini oluşturmaktadır.
Kentli insan nasıl çözecek bu sıra-dizi fiziksel sorunları?
İşte tam da burada kozmetik sektörünün bu alanlara yönelik “iyileştirici”, "güzelleştirici", “bakım yapan ve onaran”, "kendini iyi hissettiren" yoğun çalışma ürünlerini görmekteyiz.
--Yeni ürünler
--Yeni markalar
--Cilt sorunlarına karşılık gelen buluşlar
--Naturel etkide bitkisel yeni keşifler
--Makyaj ve güzellik taleplerine yönelik bilimin sunduğu son teknolojilerle üretilen efsane ürünler
kozmetik sektörünün hayatı kolaylaştıran, insanların bu alana ait somut ihtiyaçlarını karşılayan, sorun gidermedeki anahtar rolüne işaret etmektedir. Kozmetik sektörünün son yüzyıldaki hızlı yükselişinin altında bu güçlü “ihtiyaç odağı ve kozmetik talebinin yıldızının parlaması” var. Kozmetik sektörü tam da bu nedenlerle "trend etkisi" rüzgarıyla pazarda önemli ve geliştiren bir "büyüme trendi" yakalamıştır.
Kozmetik sektörü; makyaj – güzellik, cilt bakım ürünleri, saç bakım ürünleri, kişisel bakım ürünleri, parfüm ve deodorantlar, sağlık ve hijyen, erkek bakım ürünleri gibi bir dizi yaşam kategorisinde çok hızlı yol almıştır. Hatta niş sayılabilecek tüketici ihtiyaçlarına cevap verebilir hale gelmiştir. Temizlik ve kişisel bakım ürünleri başta olmak üzere, özellikle insanın bedeni ile eş güdümlenen bir çok ihtiyaç kozmetik sektörü içinde marka ve ürün olarak tekil ürün ya da setler halinde tüketicinin beğenisine açıldı ve raflardaki yerini aldı.
Kozmetik Perakendesi ve Cengiz Güneş Marka Vizyonu
Tshop Kozmetik Mağazacılığı da Cengiz Güneş vizyonu ve liderliğinde 2000’li yılların hemen başında olmak üzere bu sektöre hızlı bir giriş yaptı. Tshop Mağazaları etkileyici bir marka konumlandırması “Türkiye’nin Güzellik Mağazası” olma misyonu ile Türkiye genelinde mağazalaştı. En iyi kozmetik mağazası olma hedefinde bir gelişim stratejisi izledi. Hem reel perakende mağazacılıkta hem de eticarette sanal mağazacılıkta ortaya koyduğu başarılı performansla markalaştı. Tshop bugün kozmetik sektöründe bilinen, sevilen ve 360 derece iletişimiyle beğenilen değerli bir marka gücünü temsil etmektedir.
Tshop Mağazacılığı daima yeninin ve yeniliklerin peşinde oldu. Hiç durmadı. Gerçek zamanlı olarak perakendedeki global ve çevresel değişimleri de izledi. En iyi perakende mağazacılık uygulamalarını markalaşmada, marka ve kategori yönetiminde, yaratıcı satışta, mağaza görselliğinde, müşteri ilişkilerinde ortaya koymaya çalıştı. Perakende trendlerindeki küresel eksenli değişimlerden esinlendi. Fakat sürecin sonunda "kendi özgün mağazacılık modelini" ortaya çıkardı.
Cengiz Güneş Marka Vizyonu Tshop için en iyi ve en ideal "kozmetik mağazacılığı" prototipini ortaya koydu. Cengiz Güneş Başkan ve Lider olarak Vizyonu ile Tshop'u; Türkiye Genelinde hem perakende mağazalar zinciri ile hem İSTOÇ Tshop Toptan Kozmetik Mağazası ile hem de TSHOP "e-Ticaret Mağazacılığı" ile; 2020 sonrası dönemde de perakende sektörünün yükselen yıldızı olmaya aday bir pozisyona getirdi. Kozmetik perakendesi denince TSHOP Mağazacılığı sistem üretme, model ortaya koyma, mağaza içi görsel projelerle fark yaratma gücünü her zaman her şekilde ortaya koydu. 2000'lerden başlayarak 2022'lere değin geçen süreçte yakaladığı performans da bunun göstergesidir.
Etkin işleyen bir perakende sistemi kurma, kurumsallaşma adımlarını tamamlama, markalaşmada ve özellikle güçlü marka iletişimi kurmada 360 derece fark yaratacak projeleri tamamlamada oldukça mesafe kat edildi. Tshop özellikle kadın tüketicilerin ilgi gösterdiği kozmetik mağazacılığında; tüketicinin istek ve beklentilerine her zaman için "duyarlı olarak" bir çok yenilik ve inovatif görsel mağazacılık standardını da sektöre ve kozmetik mağazacılığına kazandırdı.
Kozmetik ürünlerinin kategorik olarak sergilenmesi, kategori içinde markalar bazında sergilenmesi, markalar içinde de ürün uygulama dizisi olarak kullanım özelliklerine göre sergilenmesi görsel kozmetik mağazacılığı açısından fark yarattı. Müşteri odaklı satın alma mantığı mağaza içi ürün yerleşiminde bir kurallar bütünü olarak başarıyla uygulandı.
İTO Kozmetik Başkanı Olarak Sektör Tecrübesi İle Cengiz Güneş
Kozmetik sektöründeki bu yoğunluk trendi Cengiz Güneş’i bir meslek birliği olan İstanbul Ticaret Odası Kozmetik Meclis üyeliğine ve aynı zamanda yine bu seçkin kamu organizasyonu içinde aralıksız tam 15 yıl devam eden İTO Kozmetik Sektör Başkanı ünvanıyla yeni görevine taşıdı. Buradaki deneyimleri Cengiz Güneş’in kozmetik perakendesindeki sorun ve fırsatları bir bütün olarak makro bakış açısıyla görebilme şansını oluşturdu. İTO Kozmetik Meclisinde sektörle ilgili bir çok konuda fikir üreten, proje yapan ve ekibiyle birlikte güzel eserlere imza atan Cengiz Güneş; Türkiye'de Kozmetik Sektörünün büyümesine ve olgunlaşmasına yönelik esaslı bir çok gelişim projesinin içinde aktif olarak yer aldı.
Cengiz Güneş burada edindiği yönetsel bakış açısı, kapsayıcı sorun çözme sistematiği içinde İSTOÇ Yönetiminde Başkan Adaylığı için adaylığını açıkladı; kısa sürede oluşturduğu ekibiyle İstanbul Ticareti’nin gözbebeği İSTOÇ Yönetim Kurulu Başkanlık yarışına katıldı. Tshop Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı olarak sosyal ve kamusal alanda örneğin Darendeliler Eğitim ve Kültür Vakfı Başkanlığı DAKEV gibi bir çok toplum hizmeti gibi farklı organizasyonda da genel yönetimde Başkan ve/veya Genel Yönetici olarak yer aldı.
Cengiz Güneş sorunları ve fırsatları her zaman için bir arada görüp projeler üreten, projeleri aksiyona geçiren ve bir değeri geliştirmek için hep ortaya daha üstün bir değer ve hedef koyan; hedefe yönelik süreç adımları belirleyen lider bakış açısıyla kozmetik perakende sektörüne daima pozitif yaklaştı. Yine içinde bulunduğu sektöre kozmetiğe ve en geneliyle preakendeye daima öz enerjisinden enerji taşıdı. 2000'li yıllardan itibaren Türkiye'de perakende Kozmetik Sektörü bu bilinç ve tarihsel olarak bu ortak akılla gelişti, büyüdü, olgunlaştı ve kendi mecrasında bugün; bu vizyonla geleceğe özgüvenle bakmaktadır.
Bir Mağaza Markası olarak Tshop ve Kozmetikte Yenilikçi Mağazacılık
Perakende Mağazacılık denince özellikle kozmetik mağazacılığı denince sektörün ilklerinden olan “Tshop” perakende markası; her zaman için bilinen, sevilen ve mağazacılığıyla fark yaratan, sektöre ve müşterilerine yeni bakış açıları sunan bir aktif ve dinamik bir yapıda oldu.
Çünkü kozmetikte fark oluşturan bir “marka olmak” çok önemlidir. Özellikle kadın tüketicilerinin yoğun ilgi ve açık enerjisi baz alındığında sektörde bir marka olarak tüketici ile etkili konuşabilmek ve marka vaadinin gücüyle tüketicinin ilk ve öncelikli tercihi haline gelebilmek çok çok önemliydi ve Tshop Cengiz Güneş liderliğinde bunu başardı. Tshop çok kısa bir zaman içinde hızla mağazalaşarak Türkiye’nin Güzellik Mağazası oldu.
Özellikle Tshop Mağazacılığı –Mass Marketing- alanında başarılı çalışmalara imza attı ve atmaktadır. Tshop kozmetik perakendesinde yer alan başarılı perakendecilerden biri olarak "tüketicinin istek ve beklentilerini en iyi okuyabilen kurumlardan biri olmak" misyonunu geçen zaman içinde sürekli daha ileriye götürmektedir.
--Tshop mağazacılığı erken evrede sistematik kategori yönetimini oluşturdu.
--Tshop mağazacılığı güçlü bir perakende markası olmak yolunda “farkında olarak” erken evrede rakip mağazalara göre "farklılaşma stratejisi" izledi.
--Tshop mağazacılığı personeline kozmetik sektöründe ilklerden olarak "müşteri hizmeti eğitimleri" verdi ve müşteri hizmet duyarlılığı için sistemler kurdu ve kurumsallaşma mantığının mikrosunda çalıştı.
--Tshop Mağazacılığı hem renkli grup adı verilen make-up’ta hem de cilt grubu ürün kategorilerinde “müşteri hizmetini” en etkin şekilde vermeye çalışırken, kişisel bakım, bakım aksesuarları gibi alanlarda da “kendi kendi sattıran” görsel ürün sistematikleri kurdu. Bu proje şimdi hayatta. Tüketici için ve tüketici adına pozitif fark oluşturmaya devam ediyor.
--Tshop Mağazacılığı, perakende mağazacılıkta Cengiz Güneş vizyonu ve onun tam desteği ile vitrin ve mağaza içi ürün görsel sunumunu, kozmetik alanında en etkin düzeyde kullanmak kararı aldı. İç mimarlık, reklam ajansı ve kurumsal gelişim danışmanlığı üçgeninde "marka odaklı" güçlü bir atılım sergilendi ve ortaya koyulan performansla yine sektöre örnek olundu. Sektör için somut bir değer algısı oluşturdu.
Özellikle ürün yüzlerinin kuralınca dizimi, ürün diziminde denge ve tasarım ilkelerinin tavizsiz uygulanması, ürün P.O.P. malzemelerinin raf ayrımlarında ustaca sergilenmesi, kampanya duyurumlarının yine raflardaki tek-düzeliği kırmada bir imaj unsuru olarak da kullanılması; özünde zaten renkli olan bu sektöre daha da renk kattı.
Sonuçta ne oldu?
Hiç şüphesiz olması gereken şey oldu: “Tshop müşterisi -mutlu oldu-”
Mutlu Tshop Müşterileri
Son dönemde “trend setter” olarak ünlülerin, iletişimcilerin, influencer ve blogger’ların ve çeşitli mecralarda boy göstren sosyal medya fenomenlerinin de kullanıldığı kurumsal iletişim alt yapısı devreye alındı. Tshop pazarlamada kendini daha iyi ifade etmenin sistematiğini kurdu. Satış kanalları üzerinden müşterilerini sürekli bilgilendirdi. Bütün bu çalışmalar meyvesini Tshop müşteri memnuniyeti ve sonuçta da “Tshop Müşteri Sadakati” olarak Tshop başarı hikayeleri içinde haklı yerini aldı.
Tshop, kurucu lider Cengiz Güneş yönetiminde “Geleceğe güzel bakıyor.” Tshop’un geleceği içeren bu güven dolu ticari yolculuğunun altında hiç şüphesiz sadece özsermaye gücü bulunmuyor. Tshop’u geleceğe taşıyan motivasyon; özünde insan ve bilgi sermayesine yapılan özverili yatırımlar ve bu yatırımların şimdilerde ivmelenerek ve katmerlenerek geri dönüşü bulunuyor.
TSHOP
TCLUB' Blog
TSHOP Brand Stories